TWEE-IN-EEN EN DRIE-IN-EEN
Thea-Warrior
De door mij verzamelde voorwerpen vormen samen een aardig tijdsbeeld van de jaren vijftig uit de twintigste eeuw. Borden, kopjes en schalen zijn stukken kleiner dan in de eenentwintigste eeuw, waarin grotere porties worden geconsumeerd! Er zit een speldenschaaltje (pindish) tussen dat iets dieper is zodat de spelden niet uit het schaaltje kunnen wegrollen. Een lief cadeau, want eigen kleding naaien, is echt iets uit de jaren vijftig... en zestig.
Verder een vaasje voor tandenstokers, een zoutvaatje, asbakken, een houder om een pakje sigaretten te presenteren en een doos-met-deksel voor kleine sigaren: tegenwoordig ècht uit de tijd. Daarnaast petieterige vazen om bij foto's van (overleden) geliefden te zetten, poederdozen en bonbonschaaltjes.
De voorwerpen komen van verschillende fabrieken. In verband met de 'Handmalerei' neem ik aan dat daartoe opgeleid personeel de afbeeldingen met de hand heeft ingeschilderd. Als tiener heb ik, tijdens een uitwisseling tussen scholieren uit Groenlo en Coesfeld, ergens in een kasteel in Nordrhein-Westfalen een porseleinmuseum met een dergelijk atelier gezien: geconcentreerd penseelde een jonge vrouw de gekleurde verf op een vaas. De uitgestalde, schone, voorwerpen zijn destijds veel te duur voor mijn bescheiden beurs.
Zoals bekend moet in Duitsland na Wereldoorlog II de hele industrie opnieuw op poten worden gezet. De porseleinindustrie kan terugvallen op een meer dan honderd jaar bestaande traditie en de Porzellanstrasse in het zuiden is een van de eersten die weer naar behoren draait. Eind jaren veertig begin jaren vijftig heeft de Duitse bevolking wel iets anders aan haar hoofd dan sierlijke porseleinen voorwerpen, maar de geallieerde soldaten - uit Amerika, Frankrijk. Groot-Brittannië en wie weet ook uit Rusland - willen wel een souvenir meenemen voor hun moeder of geliefde als ze teruggaan naar huis.
Als in de loop van de jaren vijftig de uitstapjes in eigen land op gang komen, zijn de porselein voorwerpen ook voor de Duitsers een ietwat duurder maar toch enigszins betaalbaar souvenir. Tekenend in deze is dat het enige object met een Mia-Lederer-ontwerp dat in de afgelopen tien jaren in Nederland te koop is geweest, mijn allereerste schaaltje is. Geloof me, ik heb gezocht! De andere verzamelstukken komen uit allemaal uit het (verre) buitenland.
Klik op de afbeelding voor een vergroting en info.
Niet alle voorwerpen zijn klein, een wandbord met een doorsnede van 23,5 cm en een vaas met een hoogte van 35 cm zitten ook in mijn verzameling. En ècht in elke afbeelding zit een optische illusie. Bij deze voor degene die mij volgt de uitdaging om de illusie in de afbeelding op de grote presenteerschaal van de twee geliefden, Colombina en Arlecchino te ontdekken. Vooruit, een hint: de twee geliefden zijn bekende personages in de commedia dell'arte, een improvisatietheater dat van de zestiende tot de achttiende eeuw in Italië bekendheid heeft genoten... ze pogen nader tot elkaar te komen maar worden daarin tegengewerkt.
Behalve tekeningen voor porselein ontwerpt Mia Lederer ook reclamemateriaal en filmposters, illustreert ze tijdschriften en boeken, en natuurlijk maakt ze gewone tekeningen en schilderijen voor het publiek. Ah, misschien is het goed om eerst wat over haar en haar leven te vertellen.
Bronnen
- Commedia dell'arte. Op 20 mei 2022 van https://nl.wikipedia.org/wiki/Commedia_dell%27arte
---> EEN VASTBERADEN MIA - Verfijnd en Bekoorlijk