GETUIGENIS VAN EEUWEN ADORATIE
Thea-Warrior
Uitgerust worden we op zondag 12 september wakker. Vandaag is de grote dag van de Processie van Doornik. Thee is vlot gezet en brood hebben we nog bij ons. Voor tienen bevinden we ons op de Grand-Place. De bisschop en zijn gevolg steken net over om plaats te nemen op de tribune voor de Lakenhal. Voor de Sint-Kwintenskerk zitten middeleeuws uitgedoste Gentse notabelen. Wij steken over en treffen aan de overkant een geweldige plek nabij het standbeeld van Christine de Lalaing.
De processie begint en straalt een en al plechtige rust uit. Vrij logisch vandaag de dag, maar zo zal het aan het eind van de elfde eeuw echt niet zijn geweest. Bij de processie in het kader van 'de pest' hebben de mensen naar mijn idee luider gebeden en gezongen of als ze besmet waren door het Sint-Antoniusvuur het uitgeschreeuwd van pijn. Destijds zal er meer chaos zijn geweest; zoals op het schilderij van Louis Gallait. Niet dat het nu anders moet! Als een vredevolle slang slingert de processie zich door de straten van Doornik. Het is alsof de processie vrede op de plattegrond van de stad inprent. Een mooi gezicht al die delegaties, al die verering van Maria... van Moeder Aarde, van de vrouwelijke kant van het Goddelijke.
Het houten beeldje van de Madonna van Tongeren spreekt me aan. Waarom? In Tongeren heeft Rafael Verjans het eerste Billenniummonument geplaatst... de oorsprong voor mijn Queeste. Oh, in april 2019 heb ik het energielijnenpatroon van de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek van Tongeren al onderzocht. Ik kom daar beslist op terug in een volgend verhaal.
Oorspronkelijk stamt het beeldje van de Madonna van Tongeren uit de elfde eeuw; uit 1081. Als Sedes Sapientiae houdt Maria Jezus op schoot en toont ze Hem aan het publiek. Opvallend voor beeldjes waarin Maria als 'Zetel der Wijsheid' wordt afgebeeld zijn Haar naar verhouding grote hoofd en handen. Ik denk dat het onjuist is te veronderstellen dat de houtsnijders in die tijd zo weinig zicht hadden op verhoudingen. Volgens mij geven ze enkel aan dat Maria groots is van geest, van denken en handelen.
Aan het eind van de slingerslang komen de reliekschrijnen van de Cathédrale Notre-Dame de Tournai voorbij en sluiten de Gentse notabelen in de processie aan. De clerus komt van de tribune en de stoet wordt afgesloten door bereden paarden.
Klik op de afbeelding voor een vergroting van de foto en informatie
Hoog gedragen op de schouders komen schitterende Madonnabeelden, Maria's en andere heiligen als Sint-Rochus (de pestheilige) en Sint-Petrus (van de sleutels) voorbij. Tussendoor de mooiste reliekhouders: torens en onderarmen met handen. Ik zou over elk willen verhalen, maar dat ga ik niet doen... het publiek aan de kant is rustig. Bereden paarden, muziekgroepen - tamboers, middeleeuwse ensembles, een saxofoongroep, fanfares en harmonieën - en zingende koren wisselen de beeldengroepen af. Bijzonder... zo'n eeuwenoud dankbaarheidsbetoon. Wat een mooi volk, die Belgen.
Tijdens het voorbijtrekken van de deelnemers ontbreekt de tijd om het boekje 'La Grande Procession de Tournai 1092/ 2021', dat ik bij het Toeristenbureau heb gekocht, in te kijken. Het vormt een mooi naslagwerk. Wel sta ik enkele malen stil bij de allereerste aanleiding voor de processie: de epidemie die zich rond 1090 in Doornik en omstreken heeft voorgedaan. En ja, ik heb gebeden... dat de coronapandemie snel haar eind mag vinden.
Het houten beeldje van de Madonna van Tongeren spreekt me aan. Waarom? In Tongeren heeft Rafael Verjans het eerste Billenniummonument geplaatst... de oorsprong voor mijn Queeste. Oh, in april 2019 heb ik het energielijnenpatroon van de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek van Tongeren al onderzocht. Ik kom daar beslist op terug in een volgend verhaal.
Oorspronkelijk stamt het beeldje van de Madonna van Tongeren uit de elfde eeuw; uit 1081. Als Sedes Sapientiae houdt Maria Jezus op schoot en toont ze Hem aan het publiek. Opvallend voor beeldjes waarin Maria als 'Zetel der Wijsheid' wordt afgebeeld zijn Haar naar verhouding grote hoofd en handen. Ik denk dat het onjuist is te veronderstellen dat de houtsnijders in die tijd zo weinig zicht hadden op verhoudingen. Volgens mij geven ze enkel aan dat Maria groots is van geest, van denken en handelen.
Aan het eind van de slingerslang komen reliekschrijnen van de Cathédrale Notre-Dame de Tournai voorbij en sluiten de Gentse notabelen in de processie aan. De clerus komt van de tribune en stapt ook voorbij. De stoet wordt afgesloten door wachters, een carillongroep en bereden paarden.
Op Levendweb toon ik heel bewust slechts een deel van mijn foto's van de processie. Ik hoop dat als de huidige epidemie voorbij is vele anderen dankbaar aan de kant achter de hekken zullen staan in het bewustzijn dat er iets bestaat dat groter is dan wij-mensen. Dat de zachtheid van deze liefdevolle stoet mag overkomen... eigenlijk zou ik achteraan willen meelopen... ik heb nog een oud Mariabeeldje van mijn moeder.
Even na elven is de gehele stoet voorbij. Mijn rug vertelt dat ik lang genoeg heb stilgestaan en de terrasstoelen van de Grand'Place roepen.
Bronnen
- Barbara van Nicomedië. Op 25 oktober 2021 van https://nl.wikipedia.org/wiki/Barbara_van_Nicomedië
- Eleutherius van Doornik. Op 25 oktober 2021 van https://nl.wikipedia.org/wiki/Eleutherius_van_Doornik
- La Grande Procession de Tournai 1092/ 2021 - Gesponsorde uitgave met een voorwoord van Guy Harpigny, bisschop van Tournai.
---> 276 DE REUZEN VAN DOORNIK - De Kracht van een Gemeenschap